Bijna halverwege onze stage - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sjors ten Have - WaarBenJij.nu Bijna halverwege onze stage - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sjors ten Have - WaarBenJij.nu

Bijna halverwege onze stage

Blijf op de hoogte en volg Sjors

12 April 2014 | China, Sjanghai

Het is weer eens tijd om me van mijn beste kant laten horen. Onze stage is al in volle gang en dan te beseffen dat we alweer langzaamaan bijna de helft van onze stage aantikken. Ik kan toch wel zeggen dat de tijd om vliegt. Voor mijn gevoel ben ik hier nu eigenlijk net begonnen met de stage maar dat heb ik dan dus mooi mis. Het begin van onze stage was zoals al eerder aangegeven toch even wennen geweest. Vele dingen gingen anders dan we verwacht hadden ondanks we hier van meerdere mensen al aanwijzingen hadden gekregen. Meemaken blijkt dan toch weer anders te zijn.

Voor wat werkzaamheden betreft kunnen we ons over het algemeen goed bezig houden met verschillende taken. We zijn zowel bezig met het doen van research om uit te kunnen denken waar vraag naar is op de markt en ideeën op te doen om nieuwe producten te ontwikkelen. Maar ook het ontwerpen van nieuwe producten of het maken van schetsen hebben we ons al veel mee bezig kunnen houden. We hopen eigenlijk nog net iets meer, maar dat is ook even afwachten. Met het 3d modelleren hebben we ons tot op heden nog niet mee bezig gehouden (voor de mede ipo’ers: ze gebruiken hier Pro engineer en geen SolidWorks). We redden ons dus goed op het werk. Het communiceren gaat met de ene collega beter dan met de andere maar dat blijft hier ook een beetje de uitdaging. Uiteindelijk komen we er samen altijd wel weer uit al kan het wat extra tijd kosten.

Voor de rest hebben we buiten onze stage ook nog wel tijd gehad voor andere bezigheden en heeft alles wel routine gekregen in de loop der weken. Zoals ik thuis al had voorspeld hoeft er hier inderdaad niet gekookt te worden. Sterker nog, we zouden onszelf niet al te slim af zijn omdat we daarmee duurder uit zouden zijn. Op straat is er lekker eten te koop voor ruim een euro. Daar red je het niet mee in een supermarkt. Het eten op straat is wel goed vet, daar kan zelfs geen fastfoodketen meer tegenop. Dat wil zeggen dat er af en toe ook even gesport mag worden. Wij beiden doen geregeld hardlopen. Een rondje naar ‘The Bund’ is daarmee een beetje het standaard rondje geworden. We wonen dicht bij de rivier waaraan ook de skyline en dus ‘The Bund’ zich bevind. Nu moeten we eerlijk bekennen dat het met zo’n prachtig uitzicht wel motiveert om de stoute sport schoenen aan te trekken.

Buiten ons werk bezoeken we sinds enkele weken ook geregeld een bedrijf, fabriek of andere instelling. Zo zijn we begonnen met een bezoek te brengen aan de ‘Tongji University’. Onze baas geeft ook colleges op deze universiteit en een collega van hem laat ons rondleiden in de werkplaats. In de werkplaats is die dag (op een vrijdag) niks te doen. De werkplaats heeft bijna alles wat wij ook op het Saxion hebben. Hier en daar iets wat wij niet hebben en ergens anders weer iets wat juist ontbreekt als we het vergelijken met de voorzieningen waar toe wij beschikking hebben.
Later die middag bezochten we het architectenbureau ‘Tektao’. Een bedrijf waar we op bezoek konden gaan dankzij de connecties van onze stagebegeleider. Daar werkt een oud klas genoot van haar. Voor het eerst zien we ook een ander Chinees ontwerpbureau en zien in dat er veel overeenkomsten zijn maar ook in sommige opzichten juist weer behoorlijk afwijkt. Het bedrijf is bijvoorbeeld met een geheel andere stijl ingericht en de sfeer binnen het bedrijf is voor mijn gevoel ook wat meer vrij. Zo was er bijvoorbeeld een ruimte om te ontspannen en een spelletje te spelen als je daar behoefte aan hebt. In dat opzicht een hele moderne bedrijfsvoering die we in Nederland ook steeds meer tegen komen waarbij medewerkers veel meer vrijheid krijgen.

De week er op hebben we een bezoek gebracht aan de fietsfabriek ‘Forever’. Een van de oudste fietsfabrieken gevestigd buiten het centrum van Shanghai. We hadden met nog drie andere collega’s vroeg in de ochtend afgesproken. Al om 07u20 moesten wij even paraat staan. Jullie hebben het goed mis als jullie denken dat wij dergelijke tijden zelf hadden verzonnen. Na een klein uurtje reizen komen we aan ergens bij een groot veld met zand waar verschillende bussen staan. Eén van deze bussen vervoerd ons naar het bedrijf in ongeveer 2 uur. Verbazingwekkend is het als we ons bedenken dat we dan nog steeds maar op de rand van Shanghai zitten en er ons nog absoluut niet buiten bevinden. Voorheen zat de fabriek meer in het centrum, maar vanwege uitbreiding hebben ze de vestiging hier naar toe verplaatst.
Het bezoek aan de fabriek was ontzettend gaaf. Elk proces wat er komt kijken bij het maken van een fiets kan hier bezichtigd worden. Eerder in Duitsland had ik al de Opelfabriek bezocht. Dat was ook heel indrukwekkend, maar een stuk moderner, veel complexer om te kunnen zien wat er allemaal gebeurd en we konden niet overal met onze neus boven op zitten. Dat laatste kon hier wel. Veel arbeid werd nog verricht door mensen. Wielen van fietsen worden bijvoorbeeld gespaakt door verschillende mensen (wel met ondersteuning van machines). De frames en buizen worden op verschillende plaatsen verbogen, gelast en gespoten. En eigenlijk kwamen we ook tot de conclusie dat het fabriceren van fietsen helemaal niet zo bijzonder is. Alles is vrij ‘basic’. Mogelijk kan dat ook komen omdat veel onderdelen zoals naven of fietsenbanden ingekocht worden. Het is niet rendabel om dat soort dingen ook zelf te produceren. Voor dat we de fabriek gingen verlaten kregen we allen een bon om nog lunch te eten in het restaurant van de fabrieksmedewerkers. Het best te omschrijven met de woorden ‘ongezellig’ en ‘niet meer van deze tijd’. We zaten daar te eten tussen alle medewerkers wat wel een mooie ervaring was. We konden kiezen tussen gerechten met vis en eend. Ik had gekozen voor kwak.

Het uit gaan begint hier sinds afgelopen tijd ook steeds leukere vormen aan te nemen. Zogenaamde ‘promoters’ in de clubs hier hebben blijkbaar als werk om gratis drank uit te delen aan ons zodat wij als westerlingen daar naar toe komen en blijven ‘hangen’. Chinezen zijn namelijk dol op clubs waar westerse mensen zijn. Daar waar normaal een biertje in dergelijke clubs wel tegen de 10 euro kost is dit voor ons wel een groot voordeel. De reden is natuurlijk wel belachelijk, maar ach we accepteren het maar weer he. We zijn bovendien te gast.

Verder hadden we ook nog de haven bezocht, maar dat viel een beetje tegen. We konden nergens het terrein op wat we ergens ook wel kunnen begrijpen gezien andermans eigendommen in alle containers gewoon op het terrein staan. Een beetje jammer was wel dat ze totaal geen moeite deden om ons ook maar enigszins verder te kunnen helpen met het vinden naar een plek waar we wat meer kunnen bezoeken. We hebben namelijk gehoord dat er wel plekken zijn waar we op dit gebied veel meer kunnen bekijken. Wellicht iets om in de toekomst nog opnieuw te bezoeken zodra we hier meer informatie over hebben,

Volgende week gaan we nog naar de Formule 1 toe om vervolgens Hong Kong te bezoeken. Naar het circuit waren we al eerder geweest toen we ook naar het automuseum waren geweest maar toen was er nog weinig te doen. Dat zal tegen die tijd wel anders zijn. Vanwege ons visum dat bijna verloopt (90 dagen) moeten we eerst China uit om opnieuw een visum voor 90 dagen te kunnen krijgen. Wij vinden deze manier van werken ook vrij apart maar op zich is het natuurlijk ook geen straf om Hong Kong te bezoeken voor een weekje terwijl de temperatuur ongeveer tussen de 25 en 30 graden zal zijn. Dat wil zeggen alleen een zwembroek mee en daar aan het strand liggen om alle smog van ons lichaam af te branden.

Voornamelijk kunnen we ons dus erg goed redden en vermaken hier. Echter moeten we ook wel bekennen dat we ons af en toe afvragen waar we zijn beland. Na weken of maanden in het land te verblijven ga je toch ook wel wat dingen missen van Nederland. Maar laten we vooral niet vergeten wat voor een prachtige ervaring we tot nu toe al hebben gehad en hoe veel leuke dingen we al hebben meegemaakt en het oog op nog een erg leuk vooruitzicht / toekomstige weken!

Beste mensen, hopelijk gaat het bij jullie ook allemaal goed? Volgens mij is dat wel het geval als ik dat allemaal zo lees!
Als jullie het goed vinden laat ik het hier voorlopig weer even bij. Mocht dat niet het geval zijn dan zou dat bijzonder vervelend zijn.

Het ga jullie allemaal weer erg goed en tot snel!

PS. Foto's zullen nog op Facebook toegevoegd worden.

• 13 April 2014 - 20:10

Willem Ten Have / Papa Van Sjors:

Beste kerels Sjors en Robin, ondanks dat we via skype natuurlijk al veel informatie doorkregen van jullie is het toch weer een mooi verhaal. Jullie maken er wel iets moois van daar !! Straks weer foto's kijken en zo volgen we jullie dagelijkse gang zo'n beetje. Maar in feite is de ervaring op zichzelf niet over te brengen en dat is jullie ondernemende activiteit in deze 6 maanden. Veel plezier bij de GP van China en straks in Hong Kong !!
    Wij proberen het hier in het westen wel zo'n beetje recht te houden totdat jullie weer terug zijn. Veel groeten uit Veldhoven van mam en pap

• 25 April 2014 - 22:20

Cinta:

Ha Sjors,
    Weer heel leuk om je verslag te lezen.
    Ik vind t ontzettend moeilijk voor te stellen hoe het is in China en voor jullie om daar een stage te doen.
    Jammer dat ik geen foto's kan zien want geen facebook maar misschien moet ik dat eens vragen aan Marieke of Jon.
    Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Liefs,
    Cinta