Week 1 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sjors ten Have - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sjors ten Have - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Sjors ten Have

Blijf op de hoogte en volg Sjors

02 Februari 2014 | China, Sjanghai

Er is nu bijna een week voorbij en er is al zo veel (vooral leuks) gebeurd dat ik even moet denken wat ik jullie wil vertellen. We zijn naar Shanghai gevlogen via het vliegtuig. Ja echt! Wel een tussenstop gehad in Kopenhagen omdat dit goedkoper was en hebben hier dan ook een nachtje letterlijk liggen overbruggen om onze reis de volgende dag voort te kunnen zetten. In Shanghai (of eigenlijk vooral buiten Europa) aankomen is toch wel een onbeschrijfelijk raar gevoel. Na 23 jaar al best wat gezien te hebben ga ik nu 6 maanden hier ruim 8000 kilometer van huis wonen. Het vliegveld was hier erg groot en modern. Snel konden we doorlopen richting de douane en dat ging niet zonder een hartverzakking. Maar w3 konden eindelijk gaan en staan waar we wilden. We zijn China binnen! We besluiten een taxi te nemen en worden direct toch wel een beetje opgelicht. Het ritje waarvan we dachten dat we een eurootje of 10 kwijt waren is opgelopen tot een bedrag van 70 euro. Meneertje koekepeertje had vooraf afgerekend met ons een bedrag afgesproken en besluit er vervolgens nadien nog een 'Highway price' fee bovenop te rekenen. Het is dat we onze koffers achterin de bak hadden liggen anders hadden we simpelweg uit kunnen stappen. Maar met ons goede gedrag besluiten we het hoofdstuk 'oplichting' vroegtijdig te laten eindigen. Oja, ik vergeet bijna te vertellen dat we in die taxi bijna 47 ongelukken hadden gehad. Wat een chaos, wat een chaos! Rijden gaat hier als volgt. Je bent aan het rijden met een gangetje of 80 op een drukke weg en dan is het sowieso heel normaal om hier na elke 20 seconde uit puur principe te toeteren. Als je dan van baan wilt wisselen kan dat eigenlijk altijd, ook als er een auto langs je zit maar dan moet je ook wel weer even toeteren. Echt niet te geloven en de gordels konden we ook niet vinden. Uiteindelijk wel mooi op de bestemming aangekomen.

Daar stond Lydia ons (kennelijk) al een uur op te wachten. Ze was echt erg vriendelijk en dat konden we ook wel even gebruiken nu. We hebben de nodige boodschapjes gedaan samen en zijn vervolgens richting 'The Bund' gelopen. Wat een prachtige skyline! Al op de foto's gezien maar wat is dat indrukwekkend in het echt. Het is er overigens erg rustig en we hebben wat fotootjes geschoten. Hele originele, want wij staan op de voorgrond met de skyline op de achtergrond. Nee, we waren niet de enige..

De volgende dag wat bijgeslapen en hadden om 5 uur in de middag ons bed en jetlag verlaten. Vandaag is het de bedoeling dat we de Chinese jaar wisseling mee gaan maken want dat zou een groots spektakel moeten worden. Niets is minder waar, zelfs toen het klokje op 12 uur stond was er echt bijna nergens vuurwerk te bekennen. Tegenvallertje dus. Ook een tegenvallertje was dat de metro maar tot 10 uur in bedrijf is hier en wij dus net als gisteren doodleuk naar huus kunnen lopen. Wat een bikkels zijn we ook. Zo waren we na een verdwaalsessie rond 3 uur/half 4 in ons bed te vinden. De dag er op waren we wel op tijd ons bed uitgerold en hebben we eerst het internet thuis in orde proberen te maken en een kabeltje aangeschaft. Hier schoten we heel weinig mee op want er stond simpelweg geen signaal op. We besloten ergens in de stad een bakske koffie te vatten en onze trip die we de komende dagen/weken willen maken meer vorm te geven. We schaffen een metro kaart aan met handen- en voetengebaren want ze verstaan hier Engels net zo goed als ik het Chinees versta. Het weer buiten is trouwens werkelijk fantastisch vandaag. Ongeveer 20 graden wat betekend dat we echt al een zomers gevoel krijgen hier in januari en de jas rustig aan de kapstok kan blijven hangen. Jaloers worden is niet nodig. In Nederland komt dat in April ook wel weer. Oja en om nog even op het verkeer hier terug te komen. Als voetganger moet je vooral heel goed oppassen. De stoplichten staan hier puur als kunstelement want groen is rood en rood is groen voor het grootste deel. Als je hier door groen loopt als voetganger kan je nog wel gewoon een paar auto's/taxi's/stadsbussen verwachten die je van je sokken rijden. Ook andersom komt voor dat voetgangers door rood lopen en auto's vol in de ankers moeten. Na onze plannen door te hebben gesproken willen we weer verder en komen geheel toevallig uit op "People's Square". Dat komt eigenlijk vrijwel overeen met ''Time Square' van New York. Overal licht, winkels en nog meer mensen. Vooral op het plein/de winkelstraat bij People Square waren ontzettend veel mensen zoals de naam ook al doet vermoeden natuurlijk. We besluiten op tijd de metro te pakken want het zal jullie verbazen maar er kan maar tot 22u00 gebruik worden gemaakt van de metro. Wereldstad Shanghai, hallo wat krijgen we nou? Wel liggen we daarsoor eindelijk eens goed op tijd te ronken rond half 11.

De volgende dag willen we vroeg opstaan maar we worden noodgedwongen al om kwart voor acht door onze huisbazin gewekt. Ze komt voor het internet. 100 RMB geïncasseerd omdat we dat nog zouden moeten betalen en we krijgen vervolgens een gebruikersnaam en wachtwoord. Allemaal heel leuk en aardig maar daar hebben we niks aan want we hebben gewoon geen signaal. Toch maar gewoon verder gegaan met onze plannen en rond een uur of 9 vertrokken naar Railway Station via de metro om daar tickets te boeken voor de trein. Hier hebben we tickets gehaald zodat we zondag (2 februari) met de hoge snelheidslijn naar Beijing vertrekken. Omdat we dit nogal een succes vonden besloten we ook onze vliegtickets naar Chengdu, Guilin en terug naar Shanghai ook te boeken op het vliegveld zelf in plaats van boeken via internet. Met de metro hebben we ruim een uur gereisd naar 'Pudong International Airport'. Het bleek echter toch ruim 30 euro per persoon goedkoper te zijn om via internet te boeken. Alle tickets zijn nu dus geboekt en we besluiten de hotels later vandaag te boeken bij ons favoriete internetstekkie: 'Costa Coffee'. Maar eerst moet Robin nog loopschoenen kopen en ik een backpack voor onze trip. Jullie zullen vast denken: 'lekker op tijd jongens'. Nee, dat niet. Maar ik had eigenlijk al heel snel (binnen 5 minuten) ergens een backpack rugzak gevonden bij een van de winkeltjes in het metro station. Van tevoren nooit gedacht dat ik daar zou slagen maar een echte (neppe?) Quechua tas op de kop weten te tikken voor ongeveer 55 euro. Achteraf had ik nog wel wat af kunnen pingelen maar helemaal niet meer aan gedacht. Maar ach, alsnog goedkoper uit als in Nederland. Robin heeft ook zijn schoenen kunnen vinden bij 'Li-Ning' en die hoeft zich voortaan ook nergens meer voor te schamen. Ondertussen nog even op de foto met wat Chinezen zoals ze dat hier en daar vragen om vervolgens weer ergens typisch Chinees te eten. Wederom met stokjes. Dit maal vond ik het nog lekkerder dan gisteren maar rijst eten met stokjes is een behoorlijke uitdaging. Dapper dat ik ben toch doorgezet en mijn missie toch weten te volbrengen. Onze avond verder grotendeels doorgebracht bij 'Costa Coffee'.
Zondagochtend staan we vroeg op omdat 9 uur onze trein vertrekt. Snel hebben we onze tas vol geknikkerd met spullen en zijn we richting Beijing gegaan met de trein. Tot zo ver het avontuur.

Mensen, het was me een waar genoegen jullie live verslag te doen vanuit Shanghai. Hopelijk liggen jullie niet te slapen op het toetsenbord want daar is het niet voor bedoeld.

Hanki panki toedeledokie en tot de volgende keer maar weer!

• 02 Februari 2014 - 18:11

Mart:

Hankypanky wat een avontuurt al! Ik verwacht nu wel elke week een update, dat snap je he?

• 02 Februari 2014 - 19:04

Jorina:

Hey Sjors,

Leuk verhaal om te lezen! Wat een belevenissen!
    Ook leuk wat foto's te zien.
    Have fun en ik zie uit naar je volgende verslag.

Groetjes Jorina

• 02 Februari 2014 - 19:52

Sonja Braamhaar:

Hoi Sjors, heel leuk om te lezen. Wat een belevenis. Veel plezier. Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groet, Sonja

• 02 Februari 2014 - 20:14

Elske:

Sjorskeeeee!!
    Superleuk om te lezen! hahaha wat een avonturen beleef jij jong:)
    Heeel veel plezier de komen de tijd (en probeer ook wat op te steken van je stage)

Liefs

• 02 Februari 2014 - 22:38

Lucie:

Lieve Sjors,

Fijn,voor jullie dat het goed gaat.
    En ook fijn om al zo snel een verslag te ontvangen van je.
    'k Heb het al door gezonden aan Roel en Kina en naar fam. ten Have.

En... lekker geslapen in Beijing..?...

Liefs en maar weer tot horens/mails of skipes.

Pap en Mam

• 03 Februari 2014 - 13:21

Sjors Ten Have.:

Sjors, ik heb jouw verslag gelezen, en daar een uitdraai van gemaakt. als dat zo door gaat, dan kan het een mooi boekwerk worden. Jullie hebben al veel nieuwtjes opgedaan,zeer interresant wat jullie daar allemaal meemaken,en met stokjes rijst eten dat schiet ook lekker op.

Afgelopen zaterdagmiddag nog een vervolg gehad van mijn verjaardag, [de familiebijeenkomst]. Ze waren er allemaal, iedereen had nog net een stoel om te kunnen zitten. Het was er zoals altijd, weer ontzettend gezellig.Iedereen goed in orde en elkaar allemaal veel te vertellen. Je ouders Theo en Riet zijn s`vonds rond de klok van 20.00 uur allemaal weer huiswaarts gekeerd.

Zo, Sjors tot zover, ik wens jullie een prettige en leerzame voortzetting van deze stage.

Heeeeel veeeeel groetjes van............Liesbeth ten Have.

• 03 Februari 2014 - 16:29

Naakte Hendrick:

Ik wist niet dat ze daar met stokjes aten. Leuk om te horen. Houdoe

• 04 Februari 2014 - 10:34

Marlie:

goed verhaal sjorsie!

• 11 Februari 2014 - 21:48

Jan En Ria Lagerberg:

Wat gaaf zo'n stage in Shanghai. Leuk verslag. Geniet van deze tijd.

Groetjes.

• 28 Februari 2014 - 13:20

Cinta:

Ha Sjors,

Heel leuk om je verslag te lezen.
    Ik ben onder de indruk van jullie avonturen en wat betreft de foto's ben ik voornamelijk gecharmeerd van het overheerlijke vlees van de markt.
    Al gegeten?
    Succes, veel plezier en liefs,
    Cinta